søndag 3. februar 2013

Lift keel

Madeira 46  har 2 kjøl varianter , en fast kjøl med et dybgående på 2,2 mtr vekt 4600 Kg
Og en senkekjøl som stikker 1,25 mtr - 2,70 mtr som veier 4100 Kg.
Vi valgte  senkekjøl varianten, ikke minst at båtenens total vekt er nesten 500 Kg mindre med samme  RM.


 
pluggen til bulben er bygget op av divinycell



Støpeformen er laget av betong, ikke det mest gunstige materielle men det enkleste.


Etter at bunnformen er ferdig blir overgangen mellom bulb og kjøl limt på.
Øvre del og nedre del er symetrisk


Vi kjøpte 3, 5 T med kabelbly
 Vi sveiste en enkel smeldedigel , murte sideveggene med Leca og fyrte med ved.
Bly smelter ved 350 grader, så dette går fort.Vi brukte ca 3 timer til vi var klar for støping.
Betong har uansett tørketid en god del rest fuktighet i seg, så det hadde nok hvert bedre med støperiesand rund pluggen.
Det ble en god del små eksplosjoner inn i formen, Å smelte bly krever at man tenker på HMS og tenker godt gjennom hele prosessen, men resultatel ble brukbar.Litt høvling og sparkling i etterkant.
 



Selve kjølbladet er sveist i 316L stål, i plate tykkelse 8 og 20 mm



Her prøve monterer vi bulb og kjøl.  Delene er boltet sammen med 9stk  M 24 bolter
I senter monteres en hydr. sylinder med en slaglengde på 1,45 mtr.
Sylinder er spesial bestilt til formålet og er bygget for å stå i sjøvann konstant.
For sikkerhets skyld legger vi inn en kontroll hvert 4/ 5 år, og da demonterer vi hele sylinderen.
Sylinder er festet med en bolt på 70 mm både i topp og bunn



Kjølbladet glir in i plast skinner som er montert inn i selve kjølkassen.
Det tar ca 3 min å heve kjøl med et lite 24V hydr. aggregat

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar