søndag 22. mars 2015

On the road again

Cartagena, 9 mars 2015

Da er vinterdvale for Antaris over for denne gang. Vi hadde båten på land i Real Club Regatta Cartagena 23. og 24. februar for rengjøring og bunnsmøring. 2 mann som jobbet der gav oss et tilbud om å rengjøre bunnen for oss. Vi takket ja for vi hadde en mistanke om at dette ikke akkurat var en 2 timers jobb. Bunnsmøring hadde vi bestilt i Barcelona ( Antaris med sitt aluminiums skrog er litt nøye på det ) Kranen som klubben har til rådighet er på 15 T SWL ( Save working load ) trekker vi fra et løfte åk på 1 tonn så har vi 14 tonn igjen. Sist vi veide Antaris så sa kranfører 13 tonn ca. og dette var før vi hadde pakket båten ferdig for langtur. Så vi var litt spent mandag morgen. Havne sjefen selv skulle ta seg av løftet og jeg må si at han gjorde en veldig bra jobb. Antaris kom på land uten alt for store problemer. Alternativet var at vi måtte bruke travelliftet på verftet på siden av Yacht Port Cartagena. Denne løfter 300 tonn men da ha hadde vi ikke hatt mulighet om å bunn-smøre selv. Gjengen brukte 6 – 7 timer på å høytrykk spyle båten og da var vasking med en mild syre for å få vekk alle kalk rester etter rur og skjell med. Tirsdag var det klar for meg til å male bunn og rengjøre baugpropell og propell. Onsdag Kl. 11.00 var vi tilbake på sjøen. I følge andre, en ny rekord. Men vi sparte i hvert fall en ekstra natt på hotell.

Utsikt over Cartagena

Tapas stafett

Lørdag 28 februar kom Angelique og Leon for en ukes ferie. Vi brukte uken aktiv og hadde noe nytt på programmet nesten hver dag. En tur til La Manga og fyret på Cabo de Palos (som la i tykk tåke) Vi hadde også en fin fot-tur opp på en av fjellene som omkranser Cartagena.
Som skrevet tidligere så er det alltid noe på gang i Cartagena. Nå var det en Tapas stafett som ble organisert i byen. 84 restauranter og barer deltok i en konkurranse. (Over 5 uker) Og da er det opp til oss å bestemme hvem som er best. Den eneste minus med tapas er at det følger med et glass øl eller vin med. Så det sier seg selv hvor mye du kan prøvesmake hver dag. Men godt er det uansett.

Mannskapet på 2-Blue

9. mars er det tid til å ta avskjed med seilere og marina personell som vi i over 4 måneder har bli veldig godt kjent med. Vi kommer til å savne selskapet av mange av vennene vår, vel vitende om at vi ikke kommer til å møtes igjen. Men så er det når du seiler på loffen. De som vi har blitt best kjent med mannskapet på 2- blue,  Suella , Stephen og Ian , Takk for alt hjelpen og vil fair winds follow you.
Eller så seiler WhisperHR med Mei og Kevin videre med oss, kanskje kan vi glede oss av deres selskap helt til Skottland. Vi prøver å lokke de med til Norge men de skal tilbake til Kanariøyene og så videre over dammen til Caribbean.

For anker på 4 mtr

Cabo Negra rett ved siden av Cabo de Gato

Vi kommer oss av gården ca Kl. 12.00 og seiler til vår første ankerplass ved Aquilas en distanse på ca 30 Nm. Dagen etter går vi retning Cabo de Gata. Det er nesten vindstille så vi brenner litt diesel. Når vi nærmer oss neset bestemmer vi å ankre opp i en fin bukt rett på siden av i le for SW vind. At det er vind stille betyr ikke at du ligger rolig. En svak svell gjør at vi blir vugget hele natten.
Dagen etter får vi en fin bris fra SW så vi krysser til Almerimar. Havne sjefen spør om vi ønsker samme plassen som sist. Her er det bare å velge. Vi blir her en ukes tid og venter på WhisperHR som seiler fra Cartagena på Lørdag. Heldigvis så seiler vi nå i lav sesongen så prisene på havne leie er akseptabel ( Eu 15,. per natt inkl. Strøm og vann )

Alcabeza

Cathedral i Almeria

Mandag 16 mars : vi tar en busstur til Almeria. Dette er hovedstaden i regionen. Vi rusler gjennom byen og besøker flere flotte bygninger. Borgen Alcazaba er dessverre stengt på mandagene.
Katedralen  i Almeria er også et fantastisk byggverk men vi må også her beundre den fra utsiden. Når vi kommer tilbake til båthavnen ser vi at WhisperHr ligger ved siden av oss. Så nå er det tapas tid igjen.

Grottene i Nerja

Været er nokså skiftene for tiden. En dag blåser det fra øst og 2 dager etter kommer vinden igjen fra vest. Så vi finner et vær- vindu og seiler til Caleta de Vèlez .  Ankommer Caleta de Vèles 18 mars, utseilt dist. 60 Nm. Værmeldingene for de nærmeste dagene er ikke som vi er vant med, det regner nesten hver dag. Skulle tro at vi er på Vestlandet, bare at temperaturen er ganske behagelige ca 15 grader. Fredag besøker vi grottene i Narja. Et fantastisk skue alle de stalaktitter og stalagmitter, Linda følte at hun var i en stor katedral. Hvis du er i nærheten av Malaga er dette et besøk som vi kan anbefaler på det sterkeste.
Vi nærmer oss Gibraltar og regner med å være der neste uken rundt 26. – 27 mars. Da står Cadiz bukten og Algarve kysten på programmet. Vi tenker å bruke en måneds tid der.