Båten er vasket og stelt og provianten for 6-7 dager er
kommet om bord. Vi er klar for neste etappe. Som tidligere meldt så var turen
fra Lisboa til Porto / Leixoes litt for heftig, men nå ser det ut for at
værgudene er på vår siden. Leixios til Bayona blir nok en tur med lite vind midt
imot eller som Engelsmennene sier on the
nose.
14 juli avgang
Leixoes vind 3- 4 sek/ mtr, tykk skodde ankommer Bayona utpå ettermiddagen og
bunkrer diesel før vi fortøyer.
15 juli været har
ikke endret seg heller, første timene går vi for motor i skodde til Carminal
hvor Whisper HR ligger for anker. Mannskapet har endret planene sine de også.
De la i A Coruna og ventet på et gunstig værvindue til å krysse Biscaya men
valgte å la båten ligge og tok fly til Stor Britannia og besøkte England og
Skottland med hjelp av bil og tog. Nå er de tilbake og utforsker Ria`s i nord
Spania. Det ble et hyggelig gjensyn. Vi ble godt kjent med de i Cartagena og
det er litt rart å måtte si farvel til de. Vi er nok klar over at vi neppe kommer
til å se de igjen. We hope that fair winds and calm seas will follow your both.
Whisper HR |
16 juli Vi har
studert vær programmene nøye og prognosen sier at vi får medvind de første 2
dager og så må vi forserer (for motor) et høytrykk som ligger midt på vår vei.
Og så kan vi sløre til Irland resten av veien. Dag 1: vi seiler et stykke ut
fra kysten for å unngå fiske redskaper. Passerer Cabo Finnister i maks vær ut
på ettermiddagen. Vi fortsetter og vinden øker til en frisk bris/ liten kuling.
Vi velger å stryke genoa og går inn i natten med 2 rev i storseilet og bommen
låst med jibb preventer. Nå liker vi oss. Dag 2: vinden spakner som varslet men
ut på ettermiddagen blir det motor for å holde en viss fremdrift. Det
stillebelte kommer litt for tidlig og etter å har beregnet mulighet til å nå
Irland med den diesel beholdningen som vi har velger vi å endre kurs retning
Brest. Ankommer Brest midt på dagen utseilt distanse 433 Nm. Vi klarte å seile
350 Nm av de så vi er fornøyet.
Brest Marina du Chateau |
4 Kn motstrøm |
Innseilingen til Brest |
Mangler ikke på selskap underveis |
21 juli: Vi setter kurs mot syd spissen av England. Planen er å seile direkte til Dublin, og slik
ta inn litt tid som vi tapte ved å gå via Brest. Men for all del oppholdet i
Brest svarte til all forventingen, en bra Marina du Chateau med hyggelig
havnebetjenter. Vi velger å gå mellom Ile d`Ouessant/ Usant og fastlandet men
her har vi en sterk mot strøm på ca 4 Kn. Så vi velger å motor-seile for å
holde en brukbar fart over grunn. Men etter en halv time kan vi endre kursen
til Isles of Scilly . Distanse Usant – Isle of Scilly 120 Nm. Vi krysser trafikk seperasjons systemet etter
forskriftene vinkel rett og har en liten samtale med en norsk tanker som er
villig til å endre kursen sin litt, slik at vi kan krysse foran henne.
Welcome to Irland |
Passerer
mellom øyene og fastlandet ca Kl. 05.00. om morgen, 120 Nm . Med en snitt fart
på 7.5 Kn er ikke verst. Vi fortsetter til Dublin. Når vi passerer Arklow på
øst siden av Irland 3 dag for vi en melding fra Linda som har registrert at vi
er kommet inn i deknings område på MarineTraffic. Det er alltid litt spennende
for de som følger med hjemme når vi forsvinner fra skjermen i noe dager.
Ankommer Dun Laoghaire 23 juli på ettermiddagen. Så nå er det å få båten ship
shape før Linda kommer om bord igjen på søndag
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar