mandag 27. juli 2015

Bayona - Brest - Dublin



Båten er vasket og stelt og provianten for 6-7 dager er kommet om bord. Vi er klar for neste etappe. Som tidligere meldt så var turen fra Lisboa til Porto / Leixoes litt for heftig, men nå ser det ut for at værgudene er på vår siden. Leixios til Bayona blir nok en tur med lite vind midt imot eller som Engelsmennene sier on the nose.


14 juli avgang Leixoes vind 3- 4 sek/ mtr, tykk skodde ankommer Bayona utpå ettermiddagen og bunkrer diesel før vi fortøyer.
15 juli været har ikke endret seg heller, første timene går vi for motor i skodde til Carminal hvor Whisper HR ligger for anker. Mannskapet har endret planene sine de også. De la i A Coruna og ventet på et gunstig værvindue til å krysse Biscaya men valgte å la båten ligge og tok fly til Stor Britannia og besøkte England og Skottland med hjelp av bil og tog. Nå er de tilbake og utforsker Ria`s i nord Spania. Det ble et hyggelig gjensyn. Vi ble godt kjent med de i Cartagena og det er litt rart å måtte si farvel til de. Vi er nok klar over at vi neppe kommer til å se de igjen.  We hope that fair winds and calm seas will follow your both.

Whisper HR

16 juli Vi har studert vær programmene nøye og prognosen sier at vi får medvind de første 2 dager og så må vi forserer (for motor) et høytrykk som ligger midt på vår vei. Og så kan vi sløre til Irland resten av veien. Dag 1: vi seiler et stykke ut fra kysten for å unngå fiske redskaper. Passerer Cabo Finnister i maks vær ut på ettermiddagen. Vi fortsetter og vinden øker til en frisk bris/ liten kuling. Vi velger å stryke genoa og går inn i natten med 2 rev i storseilet og bommen låst med jibb preventer. Nå liker vi oss. Dag 2: vinden spakner som varslet men ut på ettermiddagen blir det motor for å holde en viss fremdrift. Det stillebelte kommer litt for tidlig og etter å har beregnet mulighet til å nå Irland med den diesel beholdningen som vi har velger vi å endre kurs retning Brest. Ankommer Brest midt på dagen utseilt distanse 433 Nm. Vi klarte å seile 350 Nm av de så vi er fornøyet.

Brest Marina du Chateau

4 Kn motstrøm

Innseilingen til Brest

Mangler ikke på selskap underveis

21 juli: Vi setter kurs mot syd spissen av England.  Planen er å seile direkte til Dublin, og slik ta inn litt tid som vi tapte ved å gå via Brest. Men for all del oppholdet i Brest svarte til all forventingen, en bra Marina du Chateau med hyggelig havnebetjenter. Vi velger å gå mellom Ile d`Ouessant/ Usant og fastlandet men her har vi en sterk mot strøm på ca 4 Kn. Så vi velger å motor-seile for å holde en brukbar fart over grunn. Men etter en halv time kan vi endre kursen til Isles of Scilly . Distanse Usant – Isle of Scilly 120 Nm.  Vi krysser trafikk seperasjons systemet etter forskriftene vinkel rett og har en liten samtale med en norsk tanker som er villig til å endre kursen sin litt, slik at vi kan krysse foran henne.

Welcome to Irland

Passerer mellom øyene og fastlandet ca Kl. 05.00. om morgen, 120 Nm . Med en snitt fart på 7.5 Kn er ikke verst. Vi fortsetter til Dublin. Når vi passerer Arklow på øst siden av Irland 3 dag for vi en melding fra Linda som har registrert at vi er kommet inn i deknings område på MarineTraffic. Det er alltid litt spennende for de som følger med hjemme når vi forsvinner fra skjermen i noe dager. Ankommer Dun Laoghaire 23 juli på ettermiddagen. Så nå er det å få båten ship shape før Linda kommer om bord igjen på søndag

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar