Vi hadde en liten olje lekkasje på hydraulikk sylinderen til
senkekjøl. I min enfoldighet trodde jeg at det var bare å skifte en pakning.
Hadde vi hvist hva som ventet oss hadde vi nok tatt båten på land sist høst.
Etter at vi fikk sylinderen ut av båten ble vi mild sakt overrasket.
Sylinder mutteren som holdt pakkboksen på plass var nesten
helt spist opp. Og stempel stangen hadde store groper ( pittings) .
Sylinderen ble bestilt som en subsea sylinder, slik at den
kunne stå i sjøvann konstant. Men resultatet viser at vi må ta noe grep, slik
at vi kan forlenge levetid betraktelig.
Takket være gode venner og kollegaer hos FRANK MOHN Flatøy
AS som laget en ny sylindermutter på rekord tid ,og tok seg av
overflatebehandlingen, kan det hende at
avreise fra Frekhaug kun blir utsatt med 1 uke.
Vi kommer til å montere sink anoder på sylinderen. Senkekjølen
blir i fremtiden heist opp når vi ikke bruker båten over tid. Vi lager en
sikring slik at vi beholdet kjølen på plass når det verst tenkelige skjer.
Disse tiltak vil sikre at vi kan stole på hydraulikk
systemet vårt i hvert fall de neste 3 årene, etter det kommer vi nok til å
bestille en sylinder med annen materiell kvalitet.
Kommende mandag blir stempelstangen levert til FUSA MEKANISK for om sliping og kromming.
Da vil vi også få vite når vi kan sjøsette båten og vi kan
kaste loss og seile til Nederland.
Alt i alt priser vi oss lykkelig at disse
problemer oppstår nå rett før vi skulle reise. Og ikke når vi ligger i en
Spansk havn og må leite med lys og lykter etter et verksted som kan hjelper oss
Litt av en utfordring det der. Kan hende at stempelstangen burde hatt nikkelbelegg i stedet for krom. Når du kommer i varmere farvann, vil jo det øke korrosjonen. Vanntett greasefylt gummibelg? Aluminumanode? Vel, regner med at du har tenkt alle tanker selv, Andre' Lykke til
SvarSlettDu skulle ha snakket med Geffory Atherton hos Withford Plasitc om XYLAN belegg!
SvarSlettWhitford Plastic skulle det være!
SvarSlett