lørdag 31. mai 2014

Sjø og land


28 mai.

Avgang Scheveningen Kl. 07.45, vind fra SW – 5-6 sek/mtr.
 I dag blir det lite seiling hvis vi skal nå Breskens før kvelden. Distanse er ca 58 Nm og hvis vi skal krysse hele vegen så trenger vi nok 15 – 16 timer, så i dag brenner vi litt diesel. Vi skal krysse havnen munningen til Europort Europas største havn. Det blir også en tur mellom sandbanker så litt fin navigering må sikker til.



Nederland har kun 4 havner på vestkysten. Den Helder – Ijmuiden – Scheveningen og Breskens som er åpen fra Nordsjøen. Ellers så må man sluse seg inn til en av de havner som ligger bak det som kalles Delta verkene. Dette er en delta med mange fjordarmer som ble stengt etter den store oversvømmelse i 1953.
Ankommer Breskens Yachtclub KL. 15.45 Her på kontinentet har man en annen tilnærming til båtfolket en hjem i Norge. Man legger til en ankomstbrygge og kaller opp havnesjefen. Eller på VHF og spør om der er plass ledig. Etter noe minutter for man anvist en plass i havnen i vårt tilfelle brygge E 15.Eieren av plassen er reist ut på tur så havnesjefen har full kontroll og tildeler plassen til besøkene. Enkelt og greit.Tenker på hvordan vi kavet i Kristiansand i fjor, første mann til mølla. Nå må det sies at yachtclubben  har 650 plasser. Vi blir liggende her 2 dager, litt båtvask og sightseeing må til. Vi ferierte her en god del den gang ungene våre var litt yngre. Den gamle camping plassen er nå bebygget med ferie hus.






                                                                   Flagg skifte må til


 
Avgang Breskens Kl. 8.45. Egentlig skulle vi kastet loss Kl. 05.30 hvis vi skulle ha strømmen med oss til Nieuwpoort , men valget mellom 2 timer ekstra søvn eller 2 timer motstrøm er ikke vanskelig.

Vinden er på vår side i dag, NØ  4-6 sek/mtr. Vi starter forsiktig med genoa , men etter en par mil kommer gennaker på dekk. Og seilet blir stående hele vegen til Nieuwpoort.


 
Vinden øker til 8 sek/mtr etter hvert, så i dag blir det seiling for alle penger.

Det med tidevann har vi i Norge et nok så avslappet forhold til. Men på disse kanter må man beregne både avgangs og ankomst tider. Hvis man har 2 knopp medstrøm eller 2 knop motstrøm så betyr det at man sparer 50 % av tiden ( eller diesel) hvis man gjør 6 knop.

Vi kom i  havn i Nieuwpoort på høyvann og dybde var 6 mtr. Men etter 5 timer viste dybde måler vår 1,2 mtr . Havnesjefen spurte om lengde og bredde, men ikke dybde. Er glad at senkekjølen fungerte som den skulle .

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar