mandag 19. mai 2014

Bye Bye.


Så er dagen endelig kommet. Avreise er planlagt til tirsdag Kl. 13.30.

Mannskapet er klar som et egg , vi har jobbet febrilsk i flere uker for å bli ferdig i tide. Flere gode venner og familie er samlet på kaien i båtforeningen. Vi for også med eskorte ut Krossnes sundet. En liten tur innom kaien til Fank Mohn Flatøy for å si takk og farvel til gamle arbeidskamerater.  Simen og Martine er ferdig på skolen Kl. 13.00, og ønsker gjerne se bestefar vel av gåre. Avtalen er at de skal være med til Frekhaug kai hvor vi tar et endelig farvel med familie.

Vind retningen er ikke i vårt favør så vi går for motor sør over på jakt etter nordavind som de har lovet oss. Når vi har passert Kobbaleia kommer vinden fra nord vest og vi heiser seil.

Gjennom Austevoll og Nyleia går turen til Haugesund hvor vi ankommer Kl. 01.00 onsdags morgen.

 Philip
 Jan
Onsdag 14 mai

Etter litt proviantering av mat, hansker og ull undertøy ( det kan være rimelig kald i mai i Nordsjøen) heiser vi seil i Karmsundet Kl.12.00.Og en liten kuling sender oss avgårde sørover. Vi bestemmer oss for å gå på utsiden av Kvitsøy for å sjekke forholdet og slører med en fin fart mellom 8 og 9 knop retning Nederland.

GPS sier at vi har ca 400 Nm igjen til waypoint Texel.  Vinden holder seg stabil på 12 sek/mtr og bølgene vokser for hver mil vi kommer lenger sør over.

Vi er kun 3 mann om bord så inndeling av vaktene byr på et problem, det mest gunstig ste er en 4-4 vakt, 4timer på og 4 timer av.

Vi ønsker at 2 mann skal være på dekk til enhver tid, så vi satser på en 3 timer av og 6 timer på, hvor de som er på dekk bytter mellom styring og hvile ,slik at vi for nok sovn.

Eneste bakdel er at det kan bli nok så kjølig om natten så godt ullundertøy og varme klær må til.

 

Torsdag 15 mai.

Våkner Kl. 09.00 , og seer at Jan og Philip bare gliser fra øre til øre. En delfin flokk holder på med sin show rundt båten.  Og vi kunne ikke fått en bedre start på dagen. Vinden har løyet til 8 sek/ mtr og blåser fremdeles fra NW. Farten er fremdeles utmerket 7 Kn.

Mitt på dagen skifter vinden til SW og minker til 6 sek/mtr. Nå blir alle seilene trimmet optimalt og vi klare fremdeles å stå opp mot waypunktet, kurs 182 Gr  , farten er fremdeles utmerket 6 Kn.

Kl.13.00 passerer vi Danks sektor og Halvdan feltet. Det er litt artig og se plattformen ligge her i Nordsjøen. Sist jeg var om bord på riggen var i Italia på verftet i Ravenna. FRAMO har levert 2 brann moduler til Mærsk plattform.

 

Fredag 16 mai.

Kl. 04.00 begynner instrumentene å oppføre se merkelig, Vind instrumentet viser en hel annen retning en vindex , batteri  spenningen er blitt for lav og det neste er at plotteren går i ville modus.

Starter motoren og la den gå på 1200 omdreiningen

 
 
 
Kl. 10.00 heiser det Nederlandske gjesteflagget.

Kl. 19.15 Vinden er nå ned i 2 – 3 sek/ mtr og når vi skal krysser TTS Terschellingen ( i hele Nordsjøen er der trafikk seperasjons systemer, omtrent som motorveier men da for store båter.) tar vi ned alle seil og starter motoren.

Vi ønsker å ankomme Ijmuiden i dagslys så vi går langs kusten i 7 Kn . I tid er dette ca10 timer. Hvor av de første 2 timer med mot strøm og så 6 timer med strøm, og når vi nærmere os Ijmuiden snuer strømmen igjen mot os.

Dette blir en ny måte å seile på for oss den neste mnd. Fra nå av bestemmer HW Dover når vi skal gå.

 Lørdag 17 mai.
Ankommer Seaport marina Kl. 05.30 , og Kl.06.00 er vi klar for en solid ankerdram, feiringen av nasjonaldagen er begynt.
Svar på rebusen er 520 nautiske mil

 

1 kommentar:

  1. Flott rapport. Har venta på den! Følgde dekå på www.marinetraffic.com. God tur vidare :-)

    SvarSlett