fredag 6. juni 2014

A wall of steel



1 juni,  Avgang  Nieuwpoort Kl. 09.30

Nieuwpoort er en flott ferieby på like linje med alle de andre steder langs Nordsjø kysten. Når man seiler langs Nederland og Belgia ser man i utgangs punkt kun sandstrender og sanddyner. Men med passende avstand ser man en klynger med høyblokker og ferieleiligheter. Så her har også folk en hvis tiltrekning til havet.
Nieuwpoort ved lavvann

Oostende Belgia

Planen vår er å seile til England i dag  å krysse den  Engelske kanal ,men været er ikke på vår side. Eller kanskje likevel, det er nærmest vindstille og havblikk. Så skal vi komme i havn i dag må nok motoren hjelpe til, så det blir motorseiling.
 
Flaggskifte


 Kompas kurs 280 Gr.  kurs over grunn 320 Gr.


Vi følger en renne som er godt merket, det blir et nytt flagg skifte ved grensen til Frankrike og vi passerer   Dunkerque.  Det finnes mange fine byer i Frankrike men Dunkerque er dessverre ikke bland disse. Så setter vi kursen mot TTS systemet som skal krysses vinkelrett. Planen er å komme litt øst for SW Goodwin og deretter endre kursen til Dover. Første del går uten problemer, det er lite trafikk i dag som skal øst over. Men på neste del ligger vi på kollisjons kurs med FRANKFURT EXPRESS. En liten skute, 335 mtr lang. Så vi følger boken og slipper hun fram ( har ikke noe valg heller). Sikten har i hele dag hvert litt dårlig, så vi ser ikke kysten før vi er ca 3 Nm fra land.


Dover

Lavvann i Dover


Å anløpe Dover krever tillatelse fra Dover port control, disse gutter styrer trafikken ut og inn i havnen.
Når kun P&O fergeselskapet reklamere med at de har 45 avganger pr. dag så kan man tenke hvor mange ferger som skal gjennom havne innløpet hver dag. Tipper at der går eller kommer en ferge hver 10 minut.

Dover Marina plasserte oss i Granvill dock. Her blir dokk portene stengt 4,5 timer etter høyvann. Og blir ikke åpnet før 3,5 timer før neste høyvann. Så her ligger vi bra i en flytebrygge. Tidevanns forskjell mellom flo og fjære er ca 5 mtr her, så når portene stenger er der fremdeles ca  2 mtr igjen til oss.
piren i Eastbourne 
 Planlegger å seile videre til Eastbourne på tirsdag. Dessverre er der ikke noe havn som er egnet for oss mellom Dover og Eastbourne, så det blir en ny etappe på ca 45 Nm

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar