Onsdag 18 juni:
I dag seiler vi over til Ile `d Ouessant i Frankrike, eller
Ushant som vi kaller øyen rett utenfor Brest. Planen er å seile direkte videre
til La Coruna, hvis alt går etter planen. Hvis ikke så tar vi en liten
avstikker til Brest. Kursen er uansett den samme. Vi skal i løpet av natten
krysse TTS systemet rett utenfor kysten. Slik at vi kan seile på innsiden over Biscaya,
og holde alt stor trafikk på god avstand
på vår styrbord side.
Distanse Plymouth – Brest
130 Nm . Brest – La Coruna 330 Nm så det blir omtrent det samme som
Bergen til Ijmuiden som vi seilte tidligere.
Vi bunkret diesel før vi reiste fra Mayflower marina i
tilfelle vinden skulle svikte oss. 450 ltr. skal være nok til å gå for motor
hele vegen.
Rolige forhold, gennaker gjør jobben. |
Vi bruker UGRIB værprogram som har vist seg å være veldig
pålitelig. Og dette viser en overfart alt fra vindstille til optimale forhold.
Vi for vinden stort sett skrå bak ifra så gennaker kommer nok til å bli brukt
flittig.
Vi krysser TTS Ushant
midt på natten så her for Jan bryne seg på flere fiskebåter som tråler
på siden av farleie. Alt trafikk som kommer fra Spania/Portugal og skal inn i
den Engelske kanal,og omvendt passerer her. Hvis man ser på Marinetraffic.com
så skulle man tro at der ikke var plass til flere båter på fjorden
Vi passerer Ushant Kl. 05.00 og fortsetter til La Coruna , 2
netter og 330 Nm igjen. Kl. 17.00 kommer
gennaker på dekk igjen, og blir faktisk stående til neste dag Kl. 17.00.
Og da tar vi den ned, kanskje i siste liten for nå har vinden øket til 11
sek/mtr .
Sjøfolk har et spesiell forhold til Biscaya, og dette er
ikke for at det er så fine forhold her. Både Nordsjøen og Biscaya har sine
særpreg som vi har stor respekt for. 70 – 80 Nm utenfor kysten av Frankrike
stiger havbunnen bratt opp fra 4000 mtr til 150 mtr, og dette gjør at i dårlig
vær med vinden fra SW så blir bølgene her enorme. Men nå er vindrettningen
motsatt og det blir en fløte seilas over Biscaya.
Man skulle tro at man kjeder seg hvis man seiler uten
landkjenning dag etter dag, men det er faktisk det motsatte. Dagene går utrolig
fort og der er alltid et eller annet som skjer. Delfinene har vi hatt rundt
båten i flere anledninger både på dagtid og midt på natten. Ellers så er AIS
systemet et av de instrumenter som vi setter stor pris på. Alle båter som har
en AIS transponder om bord kan vi følge i en radius på ca 30 / 40 Nm. Dette kan avverge farlige situasjoner midt på
natten eller i dårlig sikt. I tillegg har vi radaren som vi bruker når det er
mørkt eller tåke.
.
Men å holde god utkikk er viktig, selv om der ikke er en båt
i flere mils omkrets. Dette viste seg når vi så et mistenkelig objekt 200 meter utenfor vår kurs linje. Vi endret
kurs for å sjekke hva dette kunne være. På avstand ser det ut som en liten båt
som bare driver 150 Nm fra land. Men det
viser seg å være rester etter en kjølecontainer som et av de stor containerskipene
har mistet.
Skummet i veggene holder opp restene av stål veggen, og
dette er ikke noe man ønsker å kollidere med midt på natten.
Ellers så møtte vi 5-6 brevduer midt i bukten 150 Nm fra land som
hadde mistet retningsansen sin. De sirklet en periode rundt, båten og hadde nok
mest lyst til å lande på dekk og ta en pause fra konkurransen. Men vi er nok
redd at oddsene for å nå land ikke er den aller beste, vi håper på det beste.
Vi nærmer oss slutten på denne seilasen men Kysten av
Sparnien er innhyllet i tåke og det føles nesten som at det er et flott presang
som er innpakket i sølv papir som venter å blir åpnet. Og når vi er ca 10 Nm fra
land lettet tåke og en solfylt kyst kommer tilsynet. Ankommer Marina Coruna Kl. 13.30. Utseilt
distanse 485 Nm. på 75 timer
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar