søndag 22. juni 2014

The bay

Onsdag 18 juni:
I dag seiler vi over til Ile `d Ouessant i Frankrike, eller Ushant som vi kaller øyen rett utenfor Brest. Planen er å seile direkte videre til La Coruna, hvis alt går etter planen. Hvis ikke så tar vi en liten avstikker til Brest. Kursen er uansett den samme. Vi skal i løpet av natten krysse TTS systemet rett utenfor kysten. Slik at vi kan seile på innsiden over Biscaya, og  holde alt stor trafikk på god avstand på vår styrbord side.
Distanse Plymouth – Brest  130 Nm . Brest – La Coruna 330 Nm så det blir omtrent det samme som Bergen til Ijmuiden som vi seilte tidligere.
Vi bunkret diesel før vi reiste fra Mayflower marina i tilfelle vinden skulle svikte oss. 450 ltr. skal være nok til å gå for motor hele vegen.
Rolige forhold, gennaker gjør jobben.

Vi bruker UGRIB værprogram som har vist seg å være veldig pålitelig. Og dette viser en overfart alt fra vindstille til optimale forhold. Vi for vinden stort sett skrå bak ifra så gennaker kommer nok til å bli brukt flittig.


Vi krysser TTS Ushant  midt på natten så her for Jan bryne seg på flere fiskebåter som tråler på siden av farleie. Alt trafikk som kommer fra Spania/Portugal og skal inn i den Engelske kanal,og omvendt passerer her. Hvis man ser på Marinetraffic.com så skulle man tro at der ikke var plass til flere båter på fjorden
Vi passerer Ushant Kl. 05.00 og fortsetter til La Coruna , 2 netter og 330 Nm igjen. Kl. 17.00 kommer  gennaker på dekk igjen, og blir faktisk stående til neste dag Kl. 17.00. Og da tar vi den ned, kanskje i siste liten for nå har vinden øket til 11 sek/mtr .
Sjøfolk har et spesiell forhold til Biscaya, og dette er ikke for at det er så fine forhold her. Både Nordsjøen og Biscaya har sine særpreg som vi har stor respekt for. 70 – 80 Nm utenfor kysten av Frankrike stiger havbunnen bratt opp fra 4000 mtr til 150 mtr, og dette gjør at i dårlig vær med vinden fra SW så blir bølgene her enorme. Men nå er vindrettningen motsatt og det blir en fløte seilas over Biscaya.


Man skulle tro at man kjeder seg hvis man seiler uten landkjenning dag etter dag, men det er faktisk det motsatte. Dagene går utrolig fort og der er alltid et eller annet som skjer. Delfinene har vi hatt rundt båten i flere anledninger både på dagtid og midt på natten. Ellers så er AIS systemet et av de instrumenter som vi setter stor pris på. Alle båter som har en AIS transponder om bord kan vi følge i en radius på ca 30 / 40 Nm.  Dette kan avverge farlige situasjoner midt på natten eller i dårlig sikt. I tillegg har vi radaren som vi bruker når det er mørkt eller tåke.
.


Men å holde god utkikk er viktig, selv om der ikke er en båt i flere mils omkrets. Dette viste seg når vi så et mistenkelig objekt  200 meter utenfor vår kurs linje. Vi endret kurs for å sjekke hva dette kunne være. På avstand ser det ut som en liten båt som bare driver  150 Nm fra land. Men det viser seg å være rester etter en kjølecontainer som et av de stor containerskipene har mistet.
Skummet i veggene holder opp restene av stål veggen, og dette er ikke noe man ønsker å kollidere med midt på natten.

 Ellers så møtte vi  5-6 brevduer midt i bukten 150 Nm fra land som hadde mistet retningsansen sin. De sirklet en periode rundt, båten og hadde nok mest lyst til å lande på dekk og ta en pause fra konkurransen. Men vi er nok redd at oddsene for å nå land ikke er den aller beste, vi håper på det  beste.


Vi nærmer oss slutten på denne seilasen men Kysten av Sparnien er innhyllet i tåke og det føles nesten som at det er et flott presang som er innpakket i sølv papir  som venter å blir åpnet. Og når vi er ca 10 Nm fra land lettet tåke og en solfylt kyst kommer tilsynet.  Ankommer Marina Coruna Kl. 13.30. Utseilt distanse 485 Nm.  på 75 timer

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar