tirsdag 22. juli 2014

whiskey on the rocks


16 juli  Rota – Barbete.

 

I dag skal vi runde Cabo  Trafalger et markert nes ut i fjorden her.  Vi seiler ut sammen med en engelsk båt og en spanjol. Med skiftende vind blir det litt seiling og etter ca 20 Nm  klarer vi ikke holde opp kursen mot  Cabo Trafalger og starter motoren. Vind og bølger øker etter hvert og vi stamper oss sydover i strømsjø. Det er nok så grunt utenfor Cabo Trafalger  og for å unngå brottsjøer runder vi Cabo F med god klaring.  Turen kan beskrives som en skikkelig heisa tur. Fikk heller ikke tatt bilder av rundingen heller. Ankommer Barbete ut på kvelden og havnet midt i en spansk fest som igjen ligner litt på vår St Hans feiring. En statue av en Madonna Helgen blir kjørt rundt i havnen og en armada av små båter følger den ut til havne innløpet. Alt akkompagnert med horn musikk og en prest som velsigner både bruk og mennesker. Etter fulgt av fyrverkeri og fest til langt på natt.

Barbete


 
17 juli Barbete – Gibraltar.

I dag starter vi tidlig. Vi har valget medstrøms 2- 3 knop i  5 timer i stampesjø eller motstrøm (mot vindretningen) 7 timer tur men med en roligere sjø. Vi ønsker å få overstått det siste strekket så hurtig som mulig og går for det første alternativet. Både båt og mannskap har tidligere bevist at det går. Vi skal også i dag runde et markert nes Cabo Tarifa, Europas fastland sydligste punkt. KL. 06.00 er vi på vei, men allerede etter 1 time øker vind opp i kuling styrke og det er på an igjen, men nå er farten over grunn mellom 7 og 9 knop. Pilot boken sier at det blåser 300 dager i året en vind på 15 sek/ mtr ved Cabo Tarifa, så dette må være en av de dagene.  Men det strekke som vi har gruet oss mest til selve Gibraltar stredet er nesten som en Vestlandsfjord på en fin dag. Vi skimter så vidt de Marokkanske fjellene i syd gjennom en tåke diss. Og også i dag er det en delfin flokk som ønsker oss velkommen til Gibraltar.

Gibraltar stredet er ca 25Nm lang og 7 Nm bredt på det smaleste. Der går stort sett en strøm fra vest til øst gjennom stredet, dette på grunn av alt vannet som fordamper i selve Middelhavet og som ikke tilstrekkelig blir kompensert med regn og tilsig fra elver i området. Vannstand ved begynnelse av stredet er ca 2 mtr høyere enn ved selve Gibraltar. Så man kan si at vi kjører nedover bakke i tillegg til tidevannsstrømmen som vi har med oss. Og Kl. 11.30 ser vi selve klippen som er så omdiskutert og beskrevet i historien. Vi har forhånds bestilt plass i Marina Bay som er en del av Ocean Village, rett ved siden av flyplassen.


Cabo Tarifa



 The rock


 
 
Gibraltar er et rart samfunn, på et lite sted bor der 30.000 mennesker. Og 32.000 selskap er registrert i kron kolonien. Så man for fort føling med hva som styrer her. Turist trafikken mellom Stor Britannia er også fremtredenen. Så vi fant fort ut at apene på berget skulle være i fred for 2 nord boere. Det som er positiv for oss båt folk er at diesel – reparasjon og reserve deler er avgifts fri , så hvem sier nei takk til diesel til Kr 6,50. Ellers så ble vi overasket at man faktisk kjører på høyre siden av vegen her, kanskje man har tilpasset seg  spanjolenes  kjøre mønster her. Flyplassen ligger helt ved grensen til La Linea, grensen til Spania. De 2 dager som vi lå her landet og tok av ca 3-4 fly hver dag. Og da ble hovedveien in til Gibraltar stengt, for den går nemlig tvers over landings bane.






19 juli. Gibraltar – Estepona.

Planen vår er å seile til Marbella, men vi kommer ikke ut av havnen før kl. 12.00, så det blir vanskelig å nå målet vårt i dag. Vi seiler derfor til Estepona. Som vanlig så begynner dagen rolig med en flau vind men som øker til kuling ut på ettermiddagen. Så også i dag. Når vi nærmer oss havnen er vinden opp i kuling styrke og vi har lite lyst til å gå inn, spesiell fordi man her fortøye man på middelhavs vis. Med baugen eller hekken inn og man for en trosse  som man fortøyer andre enden av båten ved.

Dette går sikker helt fin i rolig vær men ikke med noe nybegynnere med en båt på 13 tonn i en trang havn. Vi legger oss heller i le for anker ved siden av havnen. Dette fungerer het fint, ankere holder men ut på kvelden begynner havdønningene å komme rund hjørnet, og det blir en urolig natt.

20 Juli Estepona- Caleta de Velez.

Vi kommer oss tidlig avgårde. Det blir frokost på fjorden. Vi stikker innom Marbella bare for å se hva alle snakker om.  Dette er turist maskin nr.1 på Solkysten. Det som vi reagere på er antall meter strand linje som ikke står i forhold til antall turister som ferierer her. De fleste ligger nok ved bassenget tror vi. Ca kl. 11.00 er vinden så pass at vi heiser seil og setter kursen mot Puerto Benalmadena, selve havnen rett ved siden av Torremolinos. Havnen står beskrevet i los bøkene som «god med høy disko faktor».  Vi velger heller å forsete til Caleta de Valez. Men også i dag er det vind fra SW med kuling styrke. Rett bakfra , så vi er spent hvordan dette skal gå i kveld , å ligge for anker for andre natt på rad er ikke aktuell. Sjøen bygger seg opp og vi har vårt fylle hyre med å holde båten på rett kurs, det vi frykter mest en ufrivillig jibb i disse sjøer. Men heldig vis er sjøen roligere rett ved innløpet til havnen og vi for alt ned på sett og vis. Vi får ta opp status senere. Vi fortøye ved Muelle de Espera , eller vente brygge på Norsk. Og for heldigvis anvist en plass rett fram mellom 2 stor båter.

Eneste men er avstand mellom de 2 er ikke i henhold til vår bredde, her må vi bruke plog teknikken. Vi velger å gå med baugen inn og for hjelp av en av havnesjefen sine adjutanter. Når vi ligger fortøyet kan vi konstatere at vi har 3 bøyede septere, en autopilot som trenger litt stell. En vindex som har fløyet sin egen veg, en bom nedhal som trenger nye sjakler (vi fikk en ufrivillig jibb allikevel helt på slutten) en dekks ventilator som er løsnet og en ankerbrunn som trenger å blir lenset for ca100L vann. Med andre ord en lærerik dag på fjorden. Vi blir her i 2 dager for å få tingene på stell, alt la seg heldigvis reparere.  Været her i Middelhavet er litt mer uforutsigbar enn det vi er vant med hjemme ifra.

 

 

 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar