16 juli Rota – Barbete.
I dag skal
vi runde Cabo Trafalger et markert nes
ut i fjorden her. Vi seiler ut sammen
med en engelsk båt og en spanjol. Med skiftende vind blir det litt seiling og
etter ca 20 Nm klarer vi ikke holde opp
kursen mot Cabo Trafalger og starter
motoren. Vind og bølger øker etter hvert og vi stamper oss sydover i strømsjø.
Det er nok så grunt utenfor Cabo Trafalger
og for å unngå brottsjøer runder vi Cabo F med god klaring. Turen kan beskrives som en skikkelig heisa
tur. Fikk heller ikke tatt bilder av rundingen heller. Ankommer Barbete ut på
kvelden og havnet midt i en spansk fest som igjen ligner litt på vår St Hans
feiring. En statue av en Madonna Helgen blir kjørt rundt i havnen og en armada
av små båter følger den ut til havne innløpet. Alt akkompagnert med horn musikk
og en prest som velsigner både bruk og mennesker. Etter fulgt av fyrverkeri og
fest til langt på natt.
Barbete |
17 juli
Barbete – Gibraltar.
I dag
starter vi tidlig. Vi har valget medstrøms 2- 3 knop i 5 timer i stampesjø eller motstrøm (mot vindretningen)
7 timer tur men med en roligere sjø. Vi ønsker å få overstått det siste strekket
så hurtig som mulig og går for det første alternativet. Både båt og mannskap
har tidligere bevist at det går. Vi skal også i dag runde et markert nes Cabo
Tarifa, Europas fastland sydligste punkt. KL. 06.00 er vi på vei, men allerede
etter 1 time øker vind opp i kuling styrke og det er på an igjen, men nå er
farten over grunn mellom 7 og 9 knop. Pilot boken sier at det blåser 300 dager
i året en vind på 15 sek/ mtr ved Cabo Tarifa, så dette må være en av de
dagene. Men det strekke som vi har gruet
oss mest til selve Gibraltar stredet er nesten som en Vestlandsfjord på en fin
dag. Vi skimter så vidt de Marokkanske fjellene i syd gjennom en tåke diss. Og
også i dag er det en delfin flokk som ønsker oss velkommen til Gibraltar.
Gibraltar
stredet er ca 25Nm lang og 7 Nm bredt på det smaleste. Der går stort sett en
strøm fra vest til øst gjennom stredet, dette på grunn av alt vannet som fordamper
i selve Middelhavet og som ikke tilstrekkelig blir kompensert med regn og
tilsig fra elver i området. Vannstand ved begynnelse av stredet er ca 2 mtr
høyere enn ved selve Gibraltar. Så man kan si at vi kjører nedover bakke i
tillegg til tidevannsstrømmen som vi har med oss. Og Kl. 11.30 ser vi selve
klippen som er så omdiskutert og beskrevet i historien. Vi har forhånds bestilt
plass i Marina Bay som er en del av Ocean Village, rett ved siden av
flyplassen.
Cabo Tarifa |
The rock
Gibraltar er
et rart samfunn, på et lite sted bor der 30.000 mennesker. Og 32.000 selskap er
registrert i kron kolonien. Så man for fort føling med hva som styrer her.
Turist trafikken mellom Stor Britannia er også fremtredenen. Så vi fant fort ut
at apene på berget skulle være i fred for 2 nord boere. Det som er positiv for
oss båt folk er at diesel – reparasjon og reserve deler er avgifts fri , så
hvem sier nei takk til diesel til Kr 6,50. Ellers så ble vi overasket at man
faktisk kjører på høyre siden av vegen her, kanskje man har tilpasset seg spanjolenes
kjøre mønster her. Flyplassen ligger helt ved grensen til La Linea,
grensen til Spania. De 2 dager som vi lå her landet og tok av ca 3-4 fly hver
dag. Og da ble hovedveien in til Gibraltar stengt, for den går nemlig tvers
over landings bane.
19 juli.
Gibraltar – Estepona.
Planen vår
er å seile til Marbella, men vi kommer ikke ut av havnen før kl. 12.00, så det
blir vanskelig å nå målet vårt i dag. Vi seiler derfor til Estepona. Som vanlig
så begynner dagen rolig med en flau vind men som øker til kuling ut på
ettermiddagen. Så også i dag. Når vi nærmer oss havnen er vinden opp i kuling
styrke og vi har lite lyst til å gå inn, spesiell fordi man her fortøye man på
middelhavs vis. Med baugen eller hekken inn og man for en trosse som man fortøyer andre enden av båten ved.
Dette går
sikker helt fin i rolig vær men ikke med noe nybegynnere med en båt på 13 tonn
i en trang havn. Vi legger oss heller i le for anker ved siden av havnen. Dette
fungerer het fint, ankere holder men ut på kvelden begynner havdønningene å
komme rund hjørnet, og det blir en urolig natt.
20 Juli
Estepona- Caleta de Velez.
Vi kommer oss
tidlig avgårde. Det blir frokost på fjorden. Vi stikker innom Marbella bare for
å se hva alle snakker om. Dette er turist
maskin nr.1 på Solkysten. Det som vi reagere på er antall meter strand linje
som ikke står i forhold til antall turister som ferierer her. De fleste ligger
nok ved bassenget tror vi. Ca kl. 11.00 er vinden så pass at vi heiser seil og
setter kursen mot Puerto Benalmadena, selve havnen rett ved siden av
Torremolinos. Havnen står beskrevet i los bøkene som «god med høy disko
faktor». Vi velger heller å forsete til
Caleta de Valez. Men også i dag er det vind fra SW med kuling styrke. Rett
bakfra , så vi er spent hvordan dette skal gå i kveld , å ligge for anker for
andre natt på rad er ikke aktuell. Sjøen bygger seg opp og vi har vårt fylle
hyre med å holde båten på rett kurs, det vi frykter mest en ufrivillig jibb i
disse sjøer. Men heldig vis er sjøen roligere rett ved innløpet til havnen og
vi for alt ned på sett og vis. Vi får ta opp status senere. Vi fortøye ved
Muelle de Espera , eller vente brygge på Norsk. Og for heldigvis anvist en
plass rett fram mellom 2 stor båter.
Eneste men
er avstand mellom de 2 er ikke i henhold til vår bredde, her må vi bruke plog teknikken.
Vi velger å gå med baugen inn og for hjelp av en av havnesjefen sine adjutanter.
Når vi ligger fortøyet kan vi konstatere at vi har 3 bøyede septere, en
autopilot som trenger litt stell. En vindex som har fløyet sin egen veg, en bom
nedhal som trenger nye sjakler (vi fikk en ufrivillig jibb allikevel helt på
slutten) en dekks ventilator som er løsnet og en ankerbrunn som trenger å blir
lenset for ca100L vann. Med andre ord en lærerik dag på fjorden. Vi blir her i
2 dager for å få tingene på stell, alt la seg heldigvis reparere. Været her i Middelhavet er litt mer
uforutsigbar enn det vi er vant med hjemme ifra.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar