28 juni:
Seiler fra Bayona til O Porto i dag. Vinden har rusket godt
i riggen fra sør i natt. Hvis værmeldingen stemmer skal han endre retning fra
sør til nord i løpet av formiddagen. Vi utsetter avreise til Kl. 10.00 slik at
vi for mest medvind. Varslet vindstyrke er 7 – 8 sek/ mtr. Men når vi kommer ut
av fjorden og kan endre kursen syd over ut i havet, blir reisesyke tabletter
tatt omgående. Bølgene kommer fra flere retninger og det skal bli en hard dag
på kontoret.
Vi slører retning O Porto med kunn genoa og 11-12 sek/ mtr
vind og bølger på 4-5 mtr . Farten er det ingenting å si på .Etter 30 Nm roer
sjøen seg så pass at bølgen kommer mer ensrettet og livet om bord blir litt mer
behagelig. Ankommer Leixoes Kl. 20.00 og etter at båten er ship shape, går vi
på byen for en bedre middag. Må si at vi har fortjent dette etter en tøff dag
på sjøen.
Leixoes er en forstad til O Porto eller Porto som vi kaller
den. Porto selv har ingen gjestehavn men forbindelse til sentrum er utmerket.
Det går en metro flere ganger i timen, så søndagen skal vi leke turist igjen. Porto er en fantastisk by, man
føler seg nesten tilbake i Columbus sin tid når man går inn i de smale gatene.
Vi rusler gjennom byen og kommer ned til Rio Doura. En av byens severdigheter
er broen Ponte Dom Luis 1, en fantastisk konstruksjon bygget av Ing. Gustav
Eiffel, samme man som også bygget det rare tårnet i Paris. Hele broen er
klinket sammen. Bygget på Eiffel sin
fabrikk og så etterpå montert i Porto. Og dette uten datamaskin og de
hjelpemidler som vi bruker i dag,
virkelig imponerende. Ellers så er byen kjent for sin portvin. Og langs
elvebredden ligger alle vinhusene med sine lagerhus fullpakket med fat med en
fantastisk vin.
30 juni:
Seiler videre til Aveiro og legger oss for anker på 8 mtr
dyb i Baia de Sao Jacinto, rett ved siden av en militær flyplass.
1 juli:
Neste havn er Figuera da Foz. Det blåser friskt når vi
nærmer oss havne innløpet. Dønningene er store rett ved inngangen til havnen. Men
ikke mer enn at vi går inn for motor og tar ned storseilet bak moloen. Mange av
havnene i Portugal ligger utsatt til ved pålands vind gjerne med sjøer som bryter
rett ved innløpet, så pilot bøkene studeres nøye. Fortøyer ved reception
pontoon og gjør unna papir arbeidet som kreves her i Portugal. Policia Maritima
liker å ha tingene på stell. (Og dette gjentar seg for hver havn som vi kommer
til. )
2 juli:
Dagens havn blir Nazarè.
Jan har booket et fly fra Lisboa på lørdag så hvis vi skal se litt av
byen så ønsker vi å være i Cascais på torsdag. Nazarè er også en utfordring ved
pålands vind. I tillegg så ligger der en trog ( Undervanns canyon) rett utenfor havne innløpet. Havbunnen stiger
fra 1500 mtr til 50 mtr i en trakt ikke ulik en renne. Og kan skape bølger på
30 mtr ifølge posteren som heng på havnesjefens kontor. Er glad for at vi
seiler her sommerstid, og ikke på høstparten. Men i dag går det stor sett etter
planen.
Vi får anvist en plass på utsiden av en flytebrygge. Men
kommer bort i ankeret til en seilbåt som stikker en halv meter utenfor bryggen
vår. Resultatet en septer som henger seg fast i ankeret, og blir bøyet i 30
grader bakover. Når vi senere på kvelden bøyer septeren tilbake med et spansett
blir en franskmann som ligger i nærheten kraftig imponert over styrken i båten
vår.
3 juli:
I dag har vi 73 Nm å gå for å komme til Cascais. Men vinden
er kun 2- 3 sek/ mtr, så skal vi komme i havn før mørket setter inn så må vi
nok brenne litt diesel. Nå vi runder Cabo Raso etter 8 timer så øker vinden fra
4 sek/ mtr til 15 sek/ mtr på kun få minutter. Og når vi kommer til Cascais
Marina velger vi heller å legge oss for anker i baien, enn å gå inn i havnen
med den vindstyrken. Dagen etter går vi inn i en av Portugals fineste Marinaer.
Marina de Cascais har vært vert for både Volvo Ocean race, Americas cup og
andre store arrangementer. Denne helgen er det One Aire Race, en konkurranse
med fly som flyer mellom store luft kjegler som ligger ut i baien her.
Forsvaret viser også hva de er god for, så det blir et riktigt flott fly show.
Fredag tar vi toget til Lisboa, og ser oss litt om i byen
som har en fantastisk historie. Mange av bygningene er fra 17 – 18 år hundre tallet
og viser hvilke stormakt Portugal var før i tiden.
Vi besøker også Castelo de S Jorge som ligger på en høyde
midt i Lisboa sentrum. Borgen er fra det 11 år hundre og har tjent som konge
palass helt til det 17 år hundre.
Ellers så ble det litt taxi shopping. Istedenfor å lete
etter en bestemt butikk så tar man en taxi og vips så er man på rett sted til
en billig penge (utrolig hvor lenge man kan kjøre for 5 euro - 40 Kr.)
5 juli : I dag
mønstrer Jan av her i Cascais. Vi er utrolig takknemlig for å ha hatt han som
mannskap. Ser vi vekk ifra at han vekker skipperen med ferdig frokost hver dag,
så har vi ikke hatt noe å klage over.
Takk skal du ha, og vi håper at vi ser deg om bord igjen snarest.
fine bilder, god tur videre....... ser frem til flere reportasjer
SvarSlett